השומנים בגוף האדם

השומנים בגוף האדם

השומנים באופן כללי :

שומנים הם קבוצה גדולה של ליפידים שונים המהווים מרכיב חיוני בתזונתם של יצורים שונים.

 השומן משמש לגוף גם מקור אנרגיה חשוב כיוון שהוא מכיל אנרגיה רבה ליחידת מסה , רקמות השומן משמשות גם כמבודדות חום ומהוות מעין ריפוד לאיברים פנימיים.

תזונה:

שומנים הם מאבות המזון, בהם גם חלבונים ופחמימות. השומן הוא מרכיב חיוני בתזונה, מכיוון שהוא מספק חומצות שומן חיוניות ועוזר בספיגת ויטמינים שונים ,

הנחיות להפחתת שומן בתזונה לא נתמכות על ידי מחקרים מדעיים ,  גם הטענה שהחלפת חומצת שומן  רוויות בחומצות רב-לא-רוויות מביאה להפחתת תמותה נמצאה בלתי מבוססת.

6 דברים שצריך לדעת :

1-רקמת השומן היא רקמה פעילה, המפרישה הורמונים, חומצות שומן וחומרים מעודדי דלקת שמזיקים לגופנו, ומשמשת גם כמחסן לתקופות מחסור.

2- מספר תאי השומן בגוף גדל עד סיום גיל ההתבגרות (גיל 18 עד 20). לאחר מכן התאים יכולים לשנות את נפחם אך הם אינם משנים את מספרם.

3-אי אפשר להפוך שומן לשריר : ביצוע פעילות גופנית לא יקטין את מספר תאי השומן שלכם ולא יהפוך אותם לשריר, אך הוא יכול להשפיע לטובה על הקטנת נפח תאי השומן.

4-הגודל לא קובע: כמות רקמת השומן העמוקה אינה עומדת ביחס ישר למשקל הגוף או לאחוז השומן. זה אומר שלשני אנשים באותו המשקל יכול להיות הרכב שונה של רקמת השומן, בין אם הם רזים או שמנים. 

5- ידוע כי קצב צבירת השומן הבטני העמוק שונה מאדם לאדם ותלוי בין היתר במוצא אתני ובמין, אך גם באורח החיים שלנו ובפרט בתזונה ובפעילות הגופנית.

6-מזון מעובד, חטיפים, שומן טראנס ושתייה מתוקה הם חומרים המזיקים לגוף הרבה מעבר לעלייה הנגרמת במשקל, הם גורמים להגדלה של רקמת השומן העמוק המסוכנת.

בקיצור תעזבו את הדיאטה ועברו לאורח חיים בריא, אכלו אוכל איכותי ושלבו פעילות גופנית כמה שאתם יכולים.

כמה שומן צריך לאכול?

כיום משתנה הדעה וההנחיה החדשה היא לאכול שומנים לא רוויים בכמות שתהווה שליש מסך הקלוריות היומי, שנע בין 1,800 קלוריות לאשה לבין 2,200-2,500 קלוריות לגבר.

ספורטאים ש”שורפים” 1,000 קלוריות נוספות ביום בפעילות הספורטיבית, צריכים להוסיף לתפריט 500 קלוריות נוספות משומן.

מה קורה כשאוכלים פחות מדי שומן

המערכת החיסונית נפגעת, יש פחות שובע, שכתוצאה מהרעב הזה אוכלים יותר פחמימות והתוצאה המשנית היא השמנה.

סיכום

פעילות גופנית ותזונה נבונה הם המפתח לנירמול של משקל הגוף בעידן שבו הפכה ההשמנה לגורם בריאותי שלילי והגבירה שכיחות גורמי סיכון כמו סוכרת ויתר לחץ דם.

צריכת שומנים באוכל היא גורם חשוב בהיבט התזונתי. הימנעות מאכילת שומן, גורמת להאטה בקצה הירידה במשקל. הגזמה בצריכת שומן מזיקה למשקל וגוררת עליה בגורמי סיכון.


התחיל שיחה
שוחח איתנו בוואטסאפ