כל מה שצריך לדעת על חומצות אמינו – פייטנסמוד

כל מה שצריך לדעת על חומצות אמינו – פייטנסמוד

חומצות אמינו איך מסייעת לספורטאים:

חומצות אמיניות או חומצות אמינו (Amino acid) הן תרכובות אורגניות המהוות את יחידות המבנה הבסיסיות של חלבונים. בביוכימיה, חומצת אמינו היא קבוצת מולקולות הכוללת קבוצה בסיסית אחת לפחות וקבוצה חומצית אחת לפחות. בכל אחד מהקשרים הכימיים הקושרים את האמין לקרבוקסיל נוצרת מולקולת מים אחת.

חומצות אמינו הן אבני הבניין שמהן מייצר הגוף שלנו את החלבונים הדרושים לו. המקור העיקרי להן הוא התזונה, אולם ישנם מקרים שבהם מומלץ להשתמש גם בתוסף תזונה מתאים המכיל את חומצות האמינו ובפרט את אלה הנקראות חיוניות.

בפרט חשובים תוספים שכאלה לספורטאים (מקצוענים וחובבנים גם יחד), וזאת בזכות העובדה שהם מגבירים את האימפקט של כל אימון, תורמים לבניית השרירים, משפרים את ההתאוששות לאחר האימון ומפחיתים את הסיכון לפציעות ספורט או דלקות שונות.

חשיבות תזונתית ל חומצות אמינו:

בגוף האדם יש עשרים ושלוש חומצות אמינו סטנדרטיות המשמשות לבניית החלבונים, הניתנות לצריכה מהמזון.

את חלקן מסוגל הגוף לסנתז בעצמו, בעיקר בתאי הכבד. חומצות אלו אין האדם חייב לקבל מהמזון ולכן הן נקראות חומצות אמינו בלתי-חיוניות. בכל רקמות הגוף, ובעיקר בכבד, נעשה גם תהליך המכונה דיאמינציה (deamination), כאשר חומצות אמינו הופכות לחומרים כימיים אחרים וביניהם גם לשומן.

8 החומצות החיוניות הן ואלין, לאוצין, איזולאוצין, פנילאלנין, טראונין, טריפטופן, מתיונין וליזין. בנוסף ישנן עוד 5 חומצות המוגדרות כ”חצי חיוניות” שכן במצבים מסוימים הגוף לא מצליח לייצר את כל הכמות הנדרשת מהן ואז חשוב לקבל אותן ממקור חיצוני – אלו הן גלוטמין והיסטידין שהופכות לחיוניות בעיקר בקרב ספורטאים וילדים או אצל מי שמשתקם מפציעה, וארגינין, טירוזין וציסטאין שמהוות חומצות חיוניות בעיקר אצל ילדים.

איך חומצות האמינו מסייעות לספורטאים:

חומצות האמינו חשובות לספורטאים, שכן אימונים גופניים מחייבים נוכחות של אותן חומצות בגוף, החומצות הנ”ל משפרות מצבם של הספורטאים בדרכים הבאים:

  • העברת כוח רב יותר לשרירים – כך שבכל אימון ניתן להגיע לרמות מאמץ גבוהות יותר ובהתאם הוא הופך אפקטיבי יותר.
  • פחות עייפות – בזכות חומצות האמינו אנחנו מתעייפים פחות במהלך פעילות גופנית ועל כן יכולים לבצע אותה לפרקי זמן ארוכים יותר, וגם בדרך זו האימונים הופכים יעילים יותר.
  • מניעת פירוק רקמות שריר – ביצוע פעילות גופנית מחייב אנרגיה זמינה בכמות גבוהה. כשמאגרי הגליקוגן הופכים ריקים הגוף משתמש בחומצות האמינו החיוניות (ובפרט בשלוש המסועפות) במקום לפרק רקמות שריר כך שמסת השרירים השונים נשמרת.
  • הגברת זרימת הדם, ובזכות זאת תרומה משמעותית להתאוששות אופטימלית בתום האימון (בזכות סילוק חומצת החלב וחומרים מיותרים אחרים מהשריר).


התחיל שיחה
שוחח איתנו בוואטסאפ